Senaste Inlägg

Sad song

Vila i frid, kära Leslie.

Nakna pistolen, Scary Movie 3 och diverse andra insatser i mitt

Ain't anybody ever gonna let you down

Dagen har varit ganska produktiv.

Jag har hunnit mer än jag själv har varit med på. Hur man nu klarar det.

Jag har hunnit duscha, spela gitarr, äta(!), haft tyska, hämtat klänningen på kemtvätten, vara på sjukan, fika, göra lite matte, bädda och nu sitter jag här. Tänk vad mycket man hinner utan facebook.

Helgen har annars varit hyffsat lugn. Jonatan har varit här och mysat, jag och min Stina har sålt fika på skyltsöndagen (vilket gick som smort, förutom att vår ena perkulator inte behagade fungera), "Späck" och "Hot tub time machine" har setts (båda dåliga filmer) och en yngre version av Edith Piaf har uppträtt på församlingsgården. La vie en rose.

Atomic Tom - Take me out

...Och plötsligt ville flickan kasta sig ut från ett flygplan och bara sväva i några sekunder innan skärmen fälls ut. Eller åka till Afrika för att hjälpa och lära känna deras kultur. Eller bara fara någonstans. Bort från vanligheten. Tänk vad musik kan göra med själen...

Oyeah!

JagfårinteloggainpåfacebookJagfårinteloggainpåfacebookJagfårinteloggainpåfacebook.

That's the deal.

- Samtal att ringa
- Kompisar att spöa
- Problem med mitt huvud. Allt är facebooks fel
- Inga pengar på mobilen. Så ni vet.

Sist (men inte minst) tack till en snäll grabb som plockade upp en med bilen när det är kallare än i en isbjörns rövhål ute! True story.

There's something happening here, and what it is ain't exactly clear

Jag har tendenser att drömma mig tillbaks. Tillbaks till de stunder spenderade i stugan i Gråtanliden, tillbaks till de sena kvällarna i Hemavan vid påsk, tillbaks till solnedgångarna sedda från Ugglevägen tillsammans med andra 8-åringar, tillbaks till kvällar med långa, långa promenader, tillbaks till Fjällnäs med mormor, tillbaks till vallen en sen höstafton, tillbaks till lågstadiediscon, tillbaks till köket hos farmor och farfar.

Vissa tar dagen som den kommer - andra är för rädda för att förlora den.
Vissa vill inte se tillbaka - för andra är minnen en stor del i livet.

For what it's worth - Buffalo Springfield

Lev varje dag som om det vore din sista.

Well my friends, the time has come!

Resan till Madrid - en saga i 9 delar...

Dag 1:
Klev upp tidigt som en sate (kl.4) och drog iväg till busstationen där alla redan stod. Kall buss till Umeå och sedan taxi till Umeå Airport där vi checkade in och satt oss på planet till Arlanda. Väl på Arlanda såg jag först Nanne Grönwall med en knallröd väska och sedan Rolf Lassgård spatserande omkring. Därifrån bar det av till Madrid Aeropuerto kl 14.45... En sliskig flygvärd (?) senare kom vi fram till ett kallt Madrid. Tunnelbana (Metro) till Tribunal och sedan gång ca 200m till Hostal Nuria. Vi lämnade grejorna på rummet (ganska litet, men ack så mysigt!) och drog iväg ut till en Dürümrestaurang. Alla beställde sin mat och en jävla lång tid senare fick vi äntligen vad vi beställt! Erika och Lina gick för att fråga efter bestick, vilket gav oss ett gott skratt. De kom nämligen tillbaks med två av världens minsta gafflar när de egentligen skulle komma tillbaks med knivar och gafflar åt 11 personer... Övertrötta som vi alla var skrattade vi så våra inre delar i magen gick ett öde värre än döden tillmötes.

Dag 2:
Dagen började sliskigt med att vi fick sockerbullar och varm choklad till frukost! Där började förändringen... Dagen fortsatte med ett besök på Puerta del Sol med "Björnen och smultronträdet" som staty, samt en massa andra "statyer". Trodde vi ja... Jag höll allvarligt på att kasta kameran i backen när en huvudlös staty plötsligt börjar vinka åt mig. Lotta tyckte att grabben såg het ut så hon gick fram för att hälsa. Senare på kvällen upptäckte vi att den inte bara fanns en staty som egentligen levde, utan ungefär 15st som sprang runt och skrek "Guapa!"(snygging) och visslade på oss... Plaza Mayor blev också besökt, vilket är ett stort torg kan man säga. Även en saluhall med alla möjliga kakor, skaldjur, frukter och fröer. Och Santiago Bernabeu med sin Real Madrid-arena och en liten marknad under med söta crepes-par och åsnor som sprang runt med barn. Sedan bar det iväg till Puerta de Europa och De lutande tornen där vi hittade en sköldpadda i fontänen. Det var kul. Det som inte var så kul var att när vi körde Metro-äventyr dagen därpå var den spårlöst försvunnen. Plaza de Toros (tjurfäktningsarenan) hann också besökas och många blickar drogs till de konstiga brudarna som hängde i hornen på tjurstatyerna.

På kvällen var det dags för tapas med en spanjor och en Lycksele-tjej. Pimientos(paprika) aceitunas (oliver) croquetas de jamón (skinkkroketter) bröd, pommes frites och tortilla españa avnjöts medan vi alla försökte prata spanska så att spanjoren skulle förstå. Det funkade inte.

Vi hade tänkt oss en tidig kväll... Det slutade med att två tokiga pojkar låg i min säng och pratade spansk-svensk-engelska i två timmar. Dessutom visade det sig att Elias hade blivit uppraggad av en "gatuartist" vid namn Carmen Gutierez... You bad boy!

Dag 3:
Efter frukost blev det att dra på Rastromarknaden där jag förövrigt inte hittade något. Jag och Linus gick istället runt och lyssnade på olika gatuartister som, t.ex, spelade "My heart will go on" på glaskanter.Sedan blev det tunnelbanan till Pradomuséet, där det inte var gratis inträde förrän kl 5. Vi försökte då hitta fik att sitta och dryga på, men det var tamme fullt överallt... Till slut hittade vi ett där vi hann sitta i ungefär 20 min sedan bar det av till en 40min lång kö. Dock var det fint där inne. Bättre än Reina Sofia.

Till middag blev det KFC där jag naturligtvis lyckades prata svenska med personalen. Min största fail under resan. Dessutom smakade coca-colan klor. Ungefär som att dricka upp badhuset.

Man känner sig utvald i Madrid. Minst 4 som frågade om vi ville följa på olika pubar, få fria drinkar och shots eller bara umgås. Två pojkar ropandes "Hello blondes! pusspuss".

Well hello guys. Gå till Carmen istället.

Dag 4:
Toledo stod på schemat denna dag. En mycket vacker liten stad som låg en bit från Madrid. Där visade våran guide Pépe oss runt och vi fick bland annat se en fet katedral som var bland det vackraste jag sett, nunnor som sålde marsipan som såg ut som bläckfiskarmar (Ja, jag sa det till Pépe. Han skrattade länge. Jag kände mig dum) och ett guldmakeri där guldbrodeier och diverse annat gjordes. Efter guidningen bar det iväg till en "fin" restaurang där schnitzel, nån soppa och choklad/vaniljglass åts i omvänd ordning. Eftersom Erika inte tål laktos skulle hon få färsk frukt till efterrätt, och vi alla dog av skrattattacker när kyparen kom in med ett helt äpple på ett fat med en kniv vid sidan.

På väg hem hann vi med ett antal affärer, bland annat en souvenirshop. Där inne spelades en låt jag kände igen. Tydligen var det inte bara jag som kände igen den, utan även en gubbe i 70-årsåldern. Han började shakea - och vips! så var discot igång, bara oss två emellan.

Ett tips: Åker ni till Madrid och söker en supermercado - vänta er inte en kort sökning. Jag och Elin gick i 3 dagar och 4 timmar innan vi äntligen hittade en supermercado med namn Día. Där var det billigt.

Dag 5:
Dag fem ville jag inte kliva upp. Jag frös stjärten av mig under natten och tänkte att därför är det ingen mening att kliva upp, än mindre att gå den långa vägen till Plaza España. Skämt åsido, vi tog oss iväg dit vi skulle och fick se både Cervantes, Don Quijote och Sancho Panza i egna, höga personer. Även stånd där kanderade solrosfrön såldes. En trevlig spanjor bjöd mig på några och sedan var jag fast. Och så vitt jag vet så sitter jag där än idag...

Haha, jag är så busig av mig! Inte blev vi kvar där länge inte, utan det blev Metro till Retiro för att besöka Retiroparken som är en park lika stor som centrala Madrid. Underbart fint med bland annat fontäner, rosenträdgårdar, vatten och glashus. Underbart! Dessutom kom den här gången en trevlig spanjorska som ville ta kort på oss till en bok. Intressant tyckte vi, och blev fotade en och en med rosorna som bakgrund.

Flamenco på kvällen. Det enda jag kan säga var att jag har aldrig suttit och gapat så mycket. Min hals blev snustorr och jag blev alldeles tagen av denna otroliga dans. Helt otroligt underbart. Punkt.

Dag 6:
Denna dag bar det iväg till Alcalá och Per Päran Sehlström. Men först hann vi med arkeologmuséet som inte var någon större hit. Det var litet och det fanns inte så mycket saker. Men som sagt, sen blev det tåg till Alcalá och efter ett besök på Donken såg vi Per komma smygandes på Plaza Cervantes. Mycket prat och rundvandringar senare hamnade vi först i Cervantes hus (ett museum till!)  och senare på en språkfilosofilektion med Per himself. Interssant. Om man bara hade förstått allt de snackade om!

På väg hem hamnade Erika och Elias efter och missade tunnelbanan. Vakterna tyckte inte om att dessa ungdomar kröp under "biljett-porten", men efter många om och men löste sig allt. Middag även då på Donken, med cola som smakade klor. Jonas Klorslukaren Gustavsson hade inte några problem med det.

Dag 7:
Sista sockerbullen till frukost, vilket var lite vemodigt. Efter det - Reina Sofia. Lite av en besvikelse då man kom på att man faktiskt kunde måla bättre än José Miró som 3-åring. Dalí är dock ändå lite av en favorit! Picassos "Guernica" var inte heller fy skam. Nästa fail kom sen då jag och Lotta åkte hiss upp och ner 70 gånger utan att hitta shopen. Men till slut så!

Paella åt vi alla (förutom Jonas) till lunch då vi även busade och lekte viskningsleken så att alla trodde att vi var allmänt efterblivna. Citroner klämdes under bordet (på mig) och paella tappades ut. En fail-lunch helt enkelt! Och även en av de roligaste.

Sedan återstod Palacio Real som var helt underbart vackert, det också! Alla rum hade olika teman och så mycket detaljer har jag nog aldrig sett. Vackra vyer ut över Madrid från "borggården" och fint väder för en gångs skull.

När vi gått färdigt där inne drog vi oss till ett cafik i mitten av Madrid för att prova på "nationalfikat" churros - en deg som friterats och skall doppas i varm choklad. Riktigt gott!

H&M finns i Madrid också. Och det är mycket större än i Sverige!

Till middag blev det pasta trio på samma restaurang som lunchen. Elias lyckades slå sönder sitt glas och tvingade servitrisen att ta emot pengar för bra service. Vi alla skrattade rått åt honom. Efter middagen blev det Metro-äventyr än en gång och sedan hem för att sova!

Dag 8:
Vemodigt att säga hejdå till rummet. Vemodigt att lämna Madrid. Tur vi hann med planet!

5 timmar på Arlanda spenderade på bland annat Max, i Waynes coffee soffor och vid Gate 34, där en stressad Mikael Persbrandt jäktade förbi. Stackars Jonas som fick båda sina platser snodda av Linus och Lotta så han istället fick en random plats längst bak i planet. Taxi från flygplatsen till Ålidhem och sedan fixa till sängarna. Anna lyckades med konststycket att kliva sönder en glasskiva och Jonas lyckades med konststycket att cutta mig med en skärva. Vi alla gick och sov, eftersom nästa dag skulle bli en lång dag...

Dag 9:
Upp tidigt, buss från Ålidhem till Vasaplan, från Vasaplan till busstationen och sedan buss hem. Har man en Elias Norberg bredvid sig blir det inte mycket till att sova!

Kul var det i Madrid, men hem ljuva hem! Mysa med familjen och berätta allt och sedan en tupplur och en dusch hann jag med innan jag drog vidare till Nordanås och den finaste pojken i hela världen.

Snipp, snapp, snut - så var sagan slut...

Nu blir jag så otroligt jätteledsen för att det- som vanligt- inte funkar att lägga in bilder. Det får bli senare när blogg.se vill samarbeta. Dumma,dumma.

What happens in Madrid stays in Madrid...

...for now.

Jag återkommer med uppdatering när jag är hemma och inte har någon matte att göra.

Seems like it was yesterday

Tack till alla er som får mig att må så bra. Ni är de finaste jag har! ♥

Jag älskar dig Jonatan

I want my baby back baby back baby back

En sådan underbar morgon när man upptäcker att det inte ens är ett dygn kvar innan man reser till nya bredd/längdgrader och ens hals har fått eget liv under natten och bestämt sig för att bli bas istället för tenor...

Jag måste erkänna en sak... Jag har nog haft en av världens bästa helger. Först fredagen med utgång på hotellet där man shakeade och träffade en massa forna kusiner, sedan lördagkväll som blev en spel/film-kväll (där jag, förövrigt MÅSTE skryta och säga att jag klådde Jonatan 1 gång i Super Smash Bros! Dock vann han alla andra...) och sedan söndagen då vi firade ♥1 år♥ Myspys x 1000000000000

Aj lav jo ål

Nu skulle det kanske vara bra om jag började packa, eller åtminstone började kolla upp vad jag ska packa. Imorgon går bussen till Umeå kl 05.20 (hur jag nu ska klara att stiga upp) och därifrån går sedan flyget till Arlanda runt 10 och därifrån går sedan flyget vidare till först Barcelona sen Madrid runt 15-tiden. Jag ska försöka uppdatera!

....och här skulle jag lägga in minst fyra bilder från helgen som varit. Tror ni det funkar? Nae... Nae. Skit

House of the rising sun

Right back efter 2,5 dagar i björkarnas stad!

Mina hälar lider av kraftig nedplattning efter att ha sprungit runt på stan underfär 2/3 av tiden. Dock har man hittat sig lite fina grejor och även sett på bio med brorsan. The other guys blev det, och jag måste säga att början var tämligen förvånande - men mycket bra! Citronglass i citronskal har även avnjutits. Det var gott. Och surt.

Kändisar har man också träffat. Först och främst Härje som sprang omkring i MVG, och även farbror med nästan hela familjen. Samt några fler Storuman-bor. Och Steve Galloway som tyckte att jag borde äta mer pizza.

Nu ska jag spela mig till sömns med gitarren som enda vän för kvällen, eftersom imorgon blir det PARTAJJ med brudarna (och förhoppningsvis några grabbar). Då måste man vara utvilad... Eller näe, changed plans. Nattdopp med människor i sina bästa år istället!